ZAZ-1102. Taurija (1988)

cal2009-08-24  tagŽymos:   Paskelbta kategorijose LTSR Auto-moto

taurijaSusivienijimas „AvtoZAZ“ šiais metais pradeda gaminti naują modelį – ZAZ-1102. Nuo ankstesniųjų modelių jis visiškai skiriasi ne tik detalėmis, bet ir komponuote bei svarbiausiais techniniais sprendimais. Mašina gavo ir naują pavadinimą „Taurija“ (taip senovėje buvo vadinamas Krymo pusiasalis).

ZAZ-1102 – antros grupės itin mažos klasės automobilis. Jis iki 1990 metų galutinai išstums dabartinius „Zaporožiečius“ ir bus gaminamas įvairių modifikacijų.

Tai jau trečiasis automobilis mūsų šalyje su priekiniais varančiaisiais ratais. Naujasis automobilis ilgai bandytas, tobulintas, todėl tinka sunkioms mūsiškėms eksploatavimo sąlygoms. Manoma, kad jis bus gerai įvertintas ir užsienyje.

Naujojo automobilio salonas erdvesnis, nors už „Zaporožietį“ automobilis 53 mm trumpesnis. Jis 64 mm platesnis, o šoniniai stiklai lenkti, todėl ant užpakalinės sėdynės (plotis pečių aukštyje 1250 mm) gali sėdėti trys žmonės. Didelis automobilio privalumas – galimybė keisti bagažinės tūrį. Ji švari, nes atsarginis ratas perkeltas į variklio skyrių. Transformavus užpakalinę sėdynę, bagažinės tūris padidėja beveik trigubai.

Patogios daug (60 mm į priekį ir 105 mm atgal) stumdomos priekinės sėdynės su tolygiai reguliuojamais atlošais. Atlošai prireikus atlenkiami taip, kad su užpakaline sėdyne sudaro lygų, patogų miegoti paviršių. Prie užpakalinių sėdynių patogiau prieiti dėl platesnių durų (1165 mm).

Gerokai pagerėjo ir apžvelgiamumas, sumažėjo triukšmas salone, įrengta daug efektyvesnė šildymo sistema (kaip ir kitų automobilių, turinčių skysčiu aušinamus variklius). Gera ventiliavimo sistema; važiuojant 60 km/h greičiu, per minutę į saloną patenka 11,3 m³ oro.

Pagerintas svarbiausias eksploatacinis rodiklis – ekonomiškumas. Tai pasiekta, padidinus variklio suspaudimo laipsnį, panaudojus dvikamerį karbiuratorių ir atjungiamą ventiliatorių aušinimo sistemoje, radialines padangas ir penkialaipsnę pavarų dėžę su greitinančia pavara, aerodinamiškesnės formos kėbulą (Cx = 0,37). Turi reikšmės ir mažesnė jo masė.

Dėl priekinių varančiųjų ratų „Taurija“ yra žymiai stabilesnė, ypač slidžiame kelyje.

Kartais sakoma, kad automobiliai su priekine pavara sunkiau įveikia įkalnes. ZAZ-1102 pilnai apkrautas sausame kelyje įveikia 36% įkalnes – kaip ir VAZ-2105 ar VAZ-2107.

Taip pat paplitusi nuomonė, kad vienodo kampinio greičio šarnyrai riboja vairuojamųjų ratų posūkio kampą. Šis trūkumas jau seniai įveiktas, ir ZAZ-1102 posūkio išorinis spindulys netgi mažesnis negu ZAZ-968M (5,5 ir 5,6 m).

Naujasis automobilis su priekine pavara saugesnis. Tai ir yra viena iš priežasčių, kodėl plinta tokie automobiliai.

Aktyvaus saugumo pagrindiniai elementai – stabdžių dviejų kontūrų pavara ir įstrižinė jų cilindrų sujungimo schema. Esant tokiai konstrukcijai, sugedus vienam stabdžių kontūrui, stabdymo efektyvumas lieka ne mažesnis kaip 50%.

Pasyvų saugumą pirmiausia užtikrina kėbulo konstrukcija. Jis avarijos metu sugeria smūgio energiją ir išlaiko pakankamą erdvę salone, patyrus smūgį iš priekio, šonų ar užpakalio. Susidūrimo su nejudama kliūtimi iš priekio tyrimai parodė, kad priekinis stiklas neiškrinta, o durelės neatsidaro.

Įrengti inerciniai saugos diržai, minkšti kėbulo statramsčių apmušalai, energiją sugeriantys buferiai iš smūgiams atsparios plastmasės, saugi vairo kolonėlė, trisluoksnis priekinis stiklas. Kuro bakas įtaisytas apsaugotoje nuo smūgių zonoje virš užpakalinės ašies.

Mašinos resursas iki pirmojo kapitalinio remonto – 125 tūkst. kilometrų (kaip ZAZ-968M ir VAZ-2105). Ypač patvarus kėbulas (dėl geros antikorozinės apsaugos). Prieš dažymą kėbulas gruntuojamas šiuolaikiniu katoforezės (elektrinio nusodinimo) būdu.

Palyginti su ZAZ-968M, naujojo tipo automobilio priežiūra sumažinta keturgubai (0,25 žmogaus darbo valandos 1000 km ridos). Tai pasiekta, atsisakius periodiško tepimo taškų, sukonstravus patikimus mazgus ir nereguliuojamas konstrukcijas.

Automobilyje – priežiūros nereikalaujantis akumuliatorius, savaime susireguliuojantys stabdžiai, netepami vienodo kampinio greičio šarnyrai. Šasi mazgų iš viso nereikia tepti, o bekontaktės elektroninės uždegimo sistemos, skirstymo velenėlio pavaros, pagrindinės pavaros krumpliaračių nereikia reguliuoti.

Techninės priežiūros periodiškumas — 15 tūkst. kilometrų. Vadinasi, vidutiniškai kartą per metus reikia pakeisti tepalą variklyje, tepalo ir oro filtrus. Be to, kas dveji metai pakeičiamos žvakės ir paveržiami ritininiai ratų guoliai. Ateityje numatoma naudoti sudvejintus guolius, kurių nereikės prižiūrėti.

Kuriant naująjį automobilį, buvo stengiamasi plačiai naudoti lengvas medžiagas, supaprastinti konstrukciją, todėl „Taurijos“ masė 130 kg mažesnė kaip ZAZ-968M. Naujasis jėgos agregatas taip pat 30 kg lengvesnis. Tai pasiekta, racionalizavus tiesiog kiekvienos detalės konstrukciją. Variklyje detalių sumažėjo 25%, o surinkimo mazgų – 40%. Masę sumažinti padėjo ir diržinė bloko galvutėje esančio skirstymo velenėlio pavara, ir iš magnio lydinio išlietas vožtuvų mechanizmo gaubtas, ir tepalo karteris iš aliuminio lydinio. „Taurija“ taip pat turi 30-40% mažiau tvirtinimo elementų. Dėl to ne tik palengvėjo automobilis, bet ir pagreitėjo surinkimas. Aliumininis radiatorius, daug plastmasinių detalių (60 kg), netgi ratai su trimis tvirtinimo varžtais (ratus lengviau pakeisti: tai ypač svarbu invalidams), krumpliastiebis vairo mechanizmas vietoj sliekinio ir daugelis kitų sprendimų leido sutaupyti medžiagų.

VDR gamybos vienodo kampinio greičio vidiniai šarnyrai – „Tripod“ tipo su sferiniais sprausteliais, išoriniai – „Lebro“ tipo rutuliniai. Tai kompaktiški, lengvi ir patikimi mazgai.

Diskiniai priekinių ratų stabdžiai taip pat netradicinės konstrukcijos. Suportas apima diską ne iš išorės, o iš vidaus, per didelę skylę. O pats diskas su rato stebule sujungtas ne centrine, o periferine dalimi. Padangos (155-70R13) panaudotos šalyje pirmą kartą. Dėl to pavyko sumažinti ratų nišas, racionaliau panaudoti vidinę kėbulo erdvę, sumažinti neamortizuojamų detalių masę. Tai pagerino mašinos komfortiškumą ir kitas savybes.

Rato konstrukcija leido patogiai padėti atsarginį ratą po kapotu, jį tiesiog užmovus ant priekinės pakabos viršutinės atramos.

Variklio skyriuje kol kas neįprastas aliumininis radiatorius, kuriame skersai teka aušinimo skystis, trosinė sankabos pavara, akumuliatorius. Prieš variklio karterį esanti priekinės pakabos skersė kartu saugo jį nuo sužalojimo.

Iš išorės krinta į akis vienas didelis stiklo valytuvas. Jis paprasčiau ir lengviau valo didelę priekinio stiklo dalį. Salono ventiliacijos išėjimo plyšiai yra trečiųjų durų angos viršutiniame krašte. Kėbulas neturi chromuotų detalių, ratų gaubtai be dekoratyvinės dangos.

Už daugelį techninių ir apipavidalinimo sprendimų gamyklos specialistai gavo autorystės teises.

Dar bus gaminamos trys rankinio valdymo modifikacijos. Ateityje numatoma leisti dviejų komplektacijų („norma“ ir „standartas“) automobilius. Jie skirsis salono grindų kilimu ir sėdynių apmušalais. „Normos“ komplektacijos automobiliuose numatoma įrengti užpakalinio stiklo valytuvą ir apipurkštuvą, priekinių sėdynių pogalvius kėbulo šonuose. Taip pat numatoma gaminti variklius benzinui A-76. Pavarų dėžė penkialaipsnė, dvivelenė su visų pavarų į priekį sinchronizatoriais. Perdavimo skaičius: 1 – 3,454, II – 2,056, III – 1,333, IV – 0,969, V – 0,828. Pagrindinė pavara – cilindrinė, įstrižakrumplių krumpliaračių perdavimo skaičius 3,588. Sankaba sausa, vienadiskė su diafragmine spyruokle ir trosine išjungimo pavara. Varančiuosius ratus suka nevienodo ilgio pusašės.

Pakaba nepriklausoma, spyruoklinė: priekinių ratų makfersono tipo, užpakalinių – su išilginėmis svirtimis ir stabilizuojančia skerse.

Stabdžiai priekiniai – diskiniai (skersmuo 235 mm), užpakaliniai – būgniniai (skersmuo 180 mm), stovėjimo – būgniniai užpakalinių ratų.

Karbiuratorius dvikameris, „Solex“ tipo. Generatorius kintamosios srovės, turintis lygintuvą ir integrinį reguliatorių.

Naujasis automobilis dėl panašios išvaizdos ir vairavimo savybių bus rimtas dabartinio VAZ-2108 konkurentas. Mažmeninė bazinė kaina – 5100 rublių.

TECHNINĖ CHARAKTERISTIKA

Vietų skaičius

4-5

Durų skaičius

3

Parengto važiuoti automobilio masė kg

710

Pervežamo bagažo masė kg:

bagažinėje

50

ant stogo

50

Bagažinės tūris m3

0,252

transformavus užpakalinę sėdynę

0,746

Leistina velkamos priekabos masė kg:

be stabdžių

300

su stabdžiais

600

Didžiausias greitis (visiškai pakrauto) km/h

135

su vairuotoju ir vienu keleiviu

140

Įsibėgėjimo iki 100 km/h laikas s:

visiškai pakrauto

22,0

su vairuotoju ir vienu keleiviu

18,0

Degalų sunaudojimas l/100 km:

važiuojant 90 km/h greičiu

4,6

važiuojant 120 km/h greičiu

6,6

važinėjant miesto ciklu

6,8

Degalų bako talpa 1

39

Matmenys mm

3708x1650x1410

Bazė mm

2320

Vėžė mm:

priekinė

1314

užpakalinė

1290

Mažiausia prošvaisa mm

162

Posūkio spindulys m

5,5

Cilindrų skaičius

4

Cilindro skersmuo mm

72

Stūmoklio eiga mm

67

Darbinis tūris cm3

1091

Suspaudimo laipsnis

9,5

Maksimalus galingumas AG/kW, esant 5200-5500 aps/min

51/37,5

Maksimalus   sukimo momentas kGm/Nm, esant 3000-3500 aps/min

8/78,5

„Mokslas ir technika“

1988, Nr. 2

Kiti kategorijos įrašai:

  1. Servisas prie degalinių (1987) cal 2009-12-22 0
  2. Vaz-2108 II (1985) cal 2009-11-21 0
  3. Apie Titaniką (1987) cal 2009-11-02 0
  4. Lik sveikas, mielas garvežy (1988) cal 2009-10-09 0