Vaz-2108 (1985)

cal2009-10-06  tagŽymos:   Paskelbta kategorijose LTSR Auto-moto

vaz2108Ekonomiškumas

Vienas svarbiausių automobilio eksploatacijos rodiklių dabar yra ekonomiškumas. Kaip matyti iš praėjusiame žurnalo numeryje pateiktos lentelės, naujasis VAZas, palyginti, pavyzdžiui, su VAZ-2105, sunaudoja, kai pavarų dėžė keturlaipsnė, 18-20%, o kai pavarų dėžė penkialaipsnė, 18-26% mažiau degalų.

Pagrindiniai veiksniai, leidžiantys sumažinti degalų sąnaudas, kaip žinoma, yra automobilio svorio bei pasipriešinimo judėjimui sumažinimas ir variklio ekonomiškumo padidinimas. VAZ-2108 svoris gerokai sumažėjo ne tik dėl racionalesnės komponuotės, bet ir plačiai panaudojus aliuminį (pvz., radiatoriui) bei plastmases (apie 80 kg vietoj 50 kg, panaudotų VAZ-2105).

VAZ-2108 komponuotė leido jo kėbului suteikti geresnę negu VAZ-2105 aerodinaminę formą ir sumažinti priekinio pasipriešinimo koeficientą nuo 0,47 iki 0,38. Ekonomiškumą padidina ir radialinės MI-166B bei žemo profilio serijos 70 padangos, kurių pasipriešinimas riedėjimui mažesnis.

VAZ-2108 varo visiškai naujas variklis. Galingumu jis iš esmės prilygsta VAZ-2105 varikliui, bet yra už jį 20 kg lengvesnis. Naujas degimo procesas, tinkamai parinktos dujų paskirstymo fazės, degimo kameros ir dujų kanalų konfigūracija leido padidinti suspaudimo laipsnį nuo 8,5 iki 9,6, naudojant tą patį benziną AI-93. Dėl to gerokai padidėjo variklio ekonomiškumas. Teigiamos įtakos turi ir naujas karbiuratorius, uždegimo sistema ir kiti patobulinimai.

Didelė VAZ-2108 dalis turės penkialaipsnę pavarų dėžę su penktąja pagreitinančia pavara, kuri leidžia varikliui atitinkamomis sąlygomis dirbti ekonomiškiausiu režimu.

Rimtą pagalbą vairuotojui, pasirenkant ekonomiškiausią važiavimo režimą, teiks ekonometras. Šis prietaisas tarybiniame serijinės gamybos automobilyje įrengiamas pirmą kartą.

Saugumas

Kita svarbi šiuolaikinio automobilio eksploatacijos savybė – jo saugumas.

VAZ-2108 – greitaeigis automobilis ir jų artimiausiais metais daug pasirodys keliuose. Todėl jo konstrukcijoje numatyti tokie aktyvaus ir pasyvaus saugumo elementai, kurie per šį laikotarpį nepasentų. Priekinė pavara jau savaime gerokai padidina saugaus važinėjimo galimybes. Kartu naujojo automobilio aktyvų saugumą užtikrina visas kompleksas kitų techninių sprendimų, tarp jų – dviejų kontūrų įstriža stabdžių pavara, stabdymo jėgų dviejų sekcijų reguliatorius, taip pat priekinė pakaba su neigiama ratų riedėjimo petimi.

Automobilio eksploatacijos saugumą užtikrina ir praėjusiame žurnalo numeryje jau minėti priekinio bei užpakalinio stiklo apipurkštuvai, išorinis atgalinio vaizdo veidrodis, atšvaitų nesukeliantis prietaisų lentos stiklas, taip pat labai efektyvus stabdžių pavaros stiprintuvas.

Didelį vaidmenį, įspėjant vairuotoją apie svarbių eismo saugumo požiūriu elementų gedimą, naujajame automobilyje vaidina įrengtų daviklių sistema. Šie davikliai signalizuos apie stabdžių skysčio lygio kritimą, stabdžių kaladėlių antdėklų neleistiną sudilimą, tepalo slėgio sumažėjimą, akumuliatoriaus išsikrovimą. Atsiradus kuriam nors iš paminėtų gedimų, prietaisų lentoje užsidega užrašas „Stop“ ir konkretaus defekto rodiklio lemputė.

Ilgas pasyvaus saugumo įtaisų, kurie užkerta kelią galimoms avarijos pasekmėms, sąrašas. Automobilio kėbulas sukonstruotas taip, kad priešpriešinio ar šoninio susidūrimo, smūgio iš užpakalio atveju išlieka salono erdvė, o smūgio energija sugeriama. Bandymų metu nustatyta, jog, atsitrenkus VAZ-2108, važiuojančiam 50 km/h greičiu, į nejudamą kliūtį, priekinis stiklas lieka neiškritęs, lengvai atidaromos durys.

Tarp kitų pasyvaus saugumo elementų yra ne tik jau minėti pogalviai ant sėdynių atlošų, prietaisų lentos ir kėbulo statramsčių minkštas apmušimas, smūgį sugeriantys buferiai iš akyto poliuretano. Susidūrus nedideliu greičiu, juose net nelieka deformacijos žymių. Labai svarbi pasyvaus saugumo priemonė taip pat yra tai, kad 45 l talpos degalų bakas patalpintas saugioje zonoje po užpakaline sėdyne.

Ilgaamžiškumas

Automobilis kol kas gana brangi prekė. Todėl pirkėjus visada domina jo (ypač kėbulo) ilgaamžiškumas. VAZ-2108 kėbulas bus apsaugotas nuo korozijos gana gerai ir ilgam laikui. Visų pirma, nemaža jo detalių gaminama iš cinkrometalo, tai yra plieno, padengto cinko danga. Antra, taškinio suvirinimo siūlės, kurios pirmiausia tampa korozijos židiniais, apdorojamos specialia sandarinimo mastika, kliudančia atsirasti rūdims. Tarp kėbulo antikorozinės apsaugos priemonių paminėtinas taip pat kur kas atsparesnis panelių gruntavimas (kataforezės metodu) prieš dažymą, specialus uždarų ertmių antikorozinis apdorojimas.

Aptarnavimas

Kiekvieno automėgėjo svajonė – turėti automobilį, kuris reikalautų minimalaus techninio aptarnavimo. VAZ-2108 ši svajonė pamėginta įgyvendinti. Pavyzdžiui, pirmą kartą šalies automobilių gamybos praktikoje įrengtas nereikalaujantis priežiūros akumuliatorius, bekontaktė uždegimo sistema, kurios nereikia reguliuoti, savaime besireguliuojantys stabdžiai, vienodo kampinio greičio šarnyrai priekinių ratų pavaroje ir dvieiliai guoliai ratų stebulėse su tepalo atsarga visam eksploatacijos laikui. Paminėti ir kiti techniniai sprendimai leido padidinti automobilio ridą tarp techninių aptarnavimų iki 15 tūkst. km.

Žodžiu, šalies automėgėjai gavo iš principo naują, tobulesnį automobilį. Kaip parodė jo ilgalaikiai bandymai įvairiomis klimatinėmis ir kelio sąlygomis, VAZ-2108 savo vartotojiškomis savybėmis ne tik labai skiriasi nuo paplitusių pas mus automašinų, bet nenusileidžia ir geriausiems užsienio tos klasės automobilių analogams, o mūsų šalies eksploatacijos sąlygomis juos net pralenkia.

Žurnalas „Mokslas ir Technika”

1985, Nr. 3

Kiti kategorijos įrašai:

  1. Servisas prie degalinių (1987) cal 2009-12-22 0
  2. Vaz-2108 II (1985) cal 2009-11-21 0
  3. Apie Titaniką (1987) cal 2009-11-02 0
  4. Lik sveikas, mielas garvežy (1988) cal 2009-10-09 0