Komentarai internete: kas turi prisiimti atsakomybę?

cal2009-06-10  tagŽymos:   Paskelbta kategorijose Menas žinoti

internetPlačiai nuskambėjo precedento neturintis įvykis, kai Estijos naujienų portalui, tos pačios šalies Aukščiausiasis Teismas paliko galioti ankstesnį nuosprendį dėl maždaug 1000 litų kompensacijos už patirtą nematerialinę žalą bendrovei, kuri esą patyrė tokią žalą, dėl šmeižikiškų ir neatitinkančių tikrovės komentarų, kurie buvo parašyti naujienų portalo skaitytojų.

Faktas įdomus ir verčiantis dar kartą sugrįžti prie senos problemos – kas turi atsakyti už komentarus internete: pats komentatorius ar tokius komentarus publikuojantis asmuo?

Remiantis iki šiol galiojusia teisine praktika – kiekvienas asmeniškai atsakome už savo poelgius. Tokie pat teisiniai principai, bent jau iki šiol, buvo taikomi ir Estijoje. Todėl logiška būtų manyti, kad už komentarą, turėtų atsakyti jo autorius. Tačiau Estijos Aukščiausiojo Teismo priimtas sprendimas, atrodo paneigė šią logiką.

Kita vertus, neatitinkančių tikrovės komentarų publikavimas, galėtų būti traktuojamas kaip bendrininkavimas skleidžiant šmeižikišką informaciją, todėl naujienų portalas tampa bendrininku su iš to išplaukiančiom pasekmėm.

Tokia situacija sukelia ir dar keletą diskutuotinų aspektų:

  • Kaip atskirti kurie komentarai yra geri ir tinkami publikuoti, o kurie ne? Nekalbam apie akivaizdžiai nešvankius komentarus. Juk verslo įmonėms bet kokia neigiama nuomonė gali pasirodyti šmeižikiška, kai tuo tarpu komentuojantys asmenys dažnai labiau žino realią situaciją, nei paviršutiniškai į reikalą pažvelgę naujienų pranešėjai;
  • Kaip su viena iš pagrindinių žmogaus teisių – laisvai reikšti savo nuomonę? Kas užtikrins, kad cenzūra nesuklydo ir neatėmė iš komentatoriaus teisės laisvai pareikšti savo nuomonės?
  • Jei už komentarus atsako asmuo, juos publikuojantis (šiuo atveju – naujienų portalas), tai kokia atsakomybė tenka patiems komentatoriams? Negi jie tampa visiškai nebaudžiami ir gali siautėti interneto platybėse kiek panorėję?

Į visa tai reikia atsižvelgti nukrypstant į vieną ar į kitą pusę.

Atsakant į straipsnio pavadinime užduotą klausimą, objektyviausia turbūt būtų atsakyti, kad čia negalima visos kaltės suversti vienai kuriai nors pusei. Abi pusės turėtų prisiimti atsakomybę: komentatorius už parašytą turinį, o viešai tai publikuojantis asmuo – už viešai prieinamą turinį. Tačiau tai vėl grąžiną prie pirmų dviejų diskutuotinų aspektų, kur kalbama apie skirtingą turinio interpretaciją ir esminės asmens teisės – laisvai reikši savo nuomonę.

Internetas ir internetinė žiniasklaida šiandien jau tapo ne tik pramogų ir pasilinksminimo vieta ar informacijos šaltiniu. Tai jau, su aiškiomis tendencijomis, panašėja į galingą įrankį, kurio galią dar tik pradedame justi. Kaip mes suvaldysime šį įrankį – tokį ir turėsime galutinį, su tuo įrankiu pagamintą produktą – internetinę visuomenę. Žinoma, internetinė visuomenė formuojasi iš realios visuomenės narių, taigi galima drąsiai teigti, kad pagrindus internetinei visuomenei kuria tikroji, realioji. Ir blogiausia, kad į internetinį visuomenę įsilieję nariai, dažnai, atskleidžia ne pačias geriausias savo savybes. Tariamas anonimiškumas ir nepasiekiamumas dažname pažadina „didvyrį“, todėl toks internetinės visuomenės narys dažnai reiškiasi kaip agresyvus, pilnas neapykantos, įžūlumo, paniekos kitiems, asmuo. O tokiems tikrai negalima patikėti tokio galingo įrankio kaip internetas, nes jų rankose jis tikrai nieko gero neatneš.

Komentarų: 2

  1. erikas - 2011-04-01

    daznai zmones neturi ka pasakyti o dedasi ereliais ir komentuoja nepagrystais faktais

    [Atsakyti]

    Mantas atsakė:

    Pilnai pritariu erikui

    [Atsakyti]

Rašyti komentarą