Į energetinių išteklių demonopolizaciją…

cal2010-01-11  tagŽymos: ,   Paskelbta kategorijose Naujienos trumpai

Kad ir kiek keiktume dabartinę Lietuvos valdžią, tačiau kartu nereikėtų pamiršti ir kai kurių ypač teigiamų aspektų. Vienas iš esminių – energetinių išteklių rinkų demonopolizacija.

Uždarius Ignalinos atominę elektrinę, kartu startavo ir elektros energijos birža, kurios pagalba stambiausi ūkio elektros energijos vartotojai gali įsigyti elektros energijos iš keletos tiekėjų-importuotojų. O štai šiandien (2010-01-11) sužinojome, kad jau visai netrukus lietuviai galės įsigyti ir importinių degalų. Dar šių metų sausį Lietuvą turėtų pasiekti pirmasis tanklaivis su importiniais degalais.

Galimybė importuoti degalus atsirado tuomet, kai bendrovė „Klaipėdos nafta“ modernizavo degalų priėmimo iš jūros įrenginius. Dėl to bus galima atsigabenti jau pagaminto kuro jūra ir čia pat jį iškrauti. Tai turėtų sudaryti konkurenciją „PKN Orlean“ valdomos „Mažeikių naftos“ produkcijai.

„Mažeikių nafta“ iki šiol buvo rinkos monopolininkė – degalus Lietuvai teikdavo ji vienintelė, dėl to nuolat kildamo  vartotojų nepasitenkinimas dėl degalų kainų. Tai ypatingai aktualu tapo būtent dabar, kai daugelio specialistų vertinimu, dar kartą ir vėl visai nepagrįstai pakilo mažmeninė degalų kaina.

Pasirodo net ir sunkmetis gali atnešti naudos. Gaila, tik, kad pirmiausia ekonominis sunkmetis paliečia silpniausius ir pažeidžiamiausius, o tik paskui visa tai atsiliepia ir stambiausioms rinkoms „žuvims“. Tai tik dar kartą įrodo, kad Lietuvoje dar yra likę labai daug vietos permainoms.

Komentarų: 3

  1. Dali.us - 2010-01-12

    Mažas pastebėjimias. Teiginys:

    „stambiausi ūkio elektros energijos vartotojai gali įsigyti elektros energijos iš keletos tiekėjų-importuotojų“

    yra ne visai teisingas. Stambiausi elektros vartotojai ne gali įsigyti elektrą rinkoje (tą jie gali seniai). Dabar jie PRIVALO tai daryti.. (jiems nebeleista pirkti už reguliuojamas kainas).

    [Atsakyti]

  2. just - 2010-01-12

    dar vienas pastebėjimas:
    „Tai ypatingai aktualu tapo būtent dabar, kai daugelio specialistų vertinimu, dar kartą ir vėl visai nepagrįstai pakilo mažmeninė degalų kaina.“

    Pažiūrėjus į Orlen didmenines degalų kainas (http://www.orlenlietuva.lt/lt/main/pasiulymai/didmena/kainos/prices?terminal_id=1) matome, kad čia nelabai mažmena kalta. Nebent tiek, kad kelias savaites savo sąskaita bandė laikyt mažesnes kainas, ir tik dabar pakėlė tiek, kiek kilo didmenoj.

    [Atsakyti]

  3. Grantas - 2010-01-12

    Abejoju ar stambiausi elektros vartotojai elektros energiją galėjo laisvai pirkti iki šių metų pradžios. Nebent tik teoriškai, tačiau realiai tam galimybių, manau, nelabai buvo.
    O dėl Just pateiktos nuorodas į kainas, tai čia vieša kaina, kuri toli gražu neatspindi realybės. Jei degalinėms tektų mokėti po 3,60 už litrą A95 benzino, o pardavinėtų po 3,85 kaip dabar yra kai kuriose, tai ilgai jos nedirbtų. Ypač mažesnės. Įvertinus visus degalų rinkos niuansus (oro sąlygos, „nusilaistymai“ transportavimo ir pilstymo metu ir t. t.) Reali degalinių marža sudaro 50 ir daugiau ct už litrą. Čia vėlgi atsižvelgiant į tuos pačius niuansus kaip oro sąlygos, degalinių tinklo dydis, ilgalaikės sutartys ir t. t. Nors, žinoma, visų pirma kainas įtakoja didmeninė kaina, tai yra gamintojo ir rinkos monopolisto Mažeikių naftos. Ir dar… kyla klausimas kodėl visi tinklai sutartinai ilgai nekėlė mažmeninių kainų, nors didmeninė kuro kaina ir kilo? O štai šiom dienom, taip pat sutartinai visos ėmė ir pakėlė? Kuo tai kvepia, manau, aiškint nereikia…

    [Atsakyti]

Rašyti komentarą